zondag 6 augustus 2017

DIY ANKLETS | Schelpjes enkelbandje

 
Het is alweer eventjes geleden dat ik dit vrolijke enkelbandje maakte maar het is nog steeds gewoon zomer so here it comes:)! Een enkelbandje gemaakt van schelpjes! Ik vind hem ontzettend leuk geworden en laat je in dit berichtje graag zien hoe ik op dit zomerse idee kwam en hoe ik het enkelbandje daarna in mekaar flanste.

Het was een oude ketting van mij die mij aan het denken zette... De ketting droeg ik nooit en had ik eigenlijk gewoon voor de sier in onze serre hangen. Een ketting vol met schelpjes, lang geleden eens gekocht in een kringloopwinkel. Op een creatieve dag besloot ik de schaar in de ketting te zetten, en de schelpjes te gebruiken voor het enkelbandje dat ik na eventjes goed nadenken in gedachten kreeg:).
 
Knutsel ingrediënten:
- Schelpjes (je zou voor zulks soort schelpjes ook eens in een kringloop (of op marktplaats) kunnen kijken of misschien kun je deze schelpjes zelfs wel op het strand vinden?)
- Wax koord
- Kralen
- (Sieraden)ringetjes
- Schaar
 
 
De ketting:).

 
Ik ging voor bruin waxkoord en houten (twee verschillende kleuren) kraaltjes!

 
Knip drie strengen waxkoord af, van ruim 1,5 meter wel denk ik.


 
 
Leg dan een knoopje bovenin de drie touwtjes en vlecht daaronder dan een vlechtje van ongeveer 10 cm. Rijg daarna je allereerste twee kraaltjes (of 1, wat jij zelf wil) op alle drie de touwtjes en druk deze vervolgens helemaal naar het bovenste knoopje, bovenin het vlechtje, toe. Vanaf dan kun je beginnen met de macramé. Ik gebruikte een simpele knooptechniek die ik in dit berichtje al eens aan jullie liet zien. (In dat berichtje laat ik uitgebreid zien hoe je deze knopen precies moet leggen).
 

 
Om de twee (macramé)knoopjes reeg ik een kraal op mijn enkelbandje. (De kraaltjes rijg je tijdens de macramé altijd alleen maar op het middelste touwtje)!
 


 
Maar voordat je verder gaat op naar de volgende kraal knoop je eerst een schelpje, bij de kraal, op het rechtertouwtje. (Zie foto's). (De gaatjes in mijn schelpjes zaten er al, vandaar dat het voor mij heel gemakkelijk was om hier de ringetjes door te halen. Ik weet dus niet hoe je op een handige manier gaatjes in schelpen kunt maken wanneer deze er nog niet inzitten, misschien met een boor?)



 
Om en om! Een kraal met een schelpje ernaast en dan weer twee knoopjes macramé.

 
Wanneer je enkelbandje lang genoeg is (dit kun je tijdens het knutselen af en toe eventjes op je enkel uitproberen) dan kun je weer, net als in het begin, een vlechtje gaan vlechten. Vergeet op het eind de twee laatste kraaltjes (of 1) en het allerlaatste knoopje niet:)!  


 
Nog even het overtollige waxkoord aan beide uiteinden wegknippen en dan is je gezellige schelpjes enkelbandje klaar! Die van mij maakt zelfs een heel klein beetje een rinkelend geluid wanneer ik loop. Blij mee:)!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen