zaterdag 19 november 2016

DIY NECKLACES | Ketting van ijzerdraad letters

 
Dit is zo leuk om te doen! Tenminste, dat vind ik. Voortaan is dit zeker één van m'n favoriete DIY-jes. Niet alleen omdat het priegelwerk zo vermakelijk is maar ook omdat het resultaat zo gaaf uitpakt! Rafa. M'n knullebeestje, haha. Je hebt hem hier en daar misschien al eens op een fotootje zien staan. Ons lieve hondje. Maar in plaats van een naam kun je natuurlijk ook een woord maken. Of misschien zelfs een korte zin.

Wat jij maar wilt! De knutselingrediënten zijn: IJzerdraad, platte bektang (of misschien nog beter: Een rondbektang), ijzertang, borduurgaren, sieradendraad, sieradenringetjes, kraaltjes, een sluitinkje, een schaar en een naald. En dan kun je een naam of woord gaan verzinnen! Of dat had je waarschijnlijk al gedaan, haha.
 
Het ijzerdraad dat ik gebruikte heb ik afgelopen voorjaar bij de Action gekocht. Het lag bij de tuinwerk spulletjes. Maar zulks ijzerdraad kun je ook vast in een Gamma of Praxis vinden? Ik durf het eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. De platte bektang heb ik natuurlijk gewoon even uit de gereedschapskist van m'n lief gejat geleend.
 
Voordat je aan je eerste letter begint buig je eerst een klein rondje in het draad. Deze is nodig om later een sieradenringetje door te halen.
 
En daarna kun je je eerste letter gaan maken. Ik koos voor één hoofdletter...
 
En de rest van de letters maakte ik klein. Let er op dat je ook aan de bovenkant van je laatste letter weer een klein rondje buigt!
 
Wanneer je woord of naam klaar is kun je beginnen met het borduurgaren. Ik koos vier leuke kleurtjes uit (op de foto staan er slechts drie, terwijl ik bezig was besloot ik er nog een vierde kleur bij te wikkelen). Maar natuurlijk kun je ook gewoon voor bijvoorbeeld één kleur kiezen!
 
Knoop het garen op een sterk (of handig) punt om het ijzerdraad...
 
En begin vanaf daar te wikkelen!
 
Ga je wisselen van kleur? Knoop de twee verschillende kleuren dan gewoon aan elkaar. (Zie foto). Het garen wikkel je vervolgens gewoon over het knoopje heen (en met het ijzerdraad mee) en dan zie je daar al snel helemaal niets van terug.
 
Om mijn gespleten letters (zoals deze A) één te maken gebruikte ik een naald. (Zie foto).
 
(En toen was het inmiddels avond geworden). Als je uiteindelijk alle letters hebt omwikkeld leg je een knoopje in het garen en ga je het draadje wegwerken door het met een naald (willekeurig, hier en daar) terug te steken.
 
En dan kun je dat laatste draadje af gaan knippen. Klaar is je woord of naam!
 
 En dan is het nu tijd voor de sieradenringetjes.
 
Speciaal daarvoor heb je de kleine rondjes, aan het begin en aan het eind van je letters, gebogen.
 
Als je ze daar doorheen hebt gehaald dan mist alleen nog de ketting zelf.
 
Ik besloot de mijne te maken met mini kraaltjes. Ik knipte een streng van het sieradendraad (eigenlijk gebruikte ik quiltgaren, ook erg sterk!), knoopte die om de sieradenringetjes...
 
En ging daar kraaltjes op rijgen!
 
Een heleboel! Links...
 
En rechts.
 
Dan alleen nog even het sluitinkje vastknopen...
 
De overgebleven draadjes terugsteken door een paar kraaltjes...
 
 En vervolgens die draadjes afknippen zodat je daar helemaal niets meer van terug ziet. En klaar istie!
 
Een superpersoonlijke ketting met de naam van je lief of van je kindje...
 
Of gewoon met de naam van je hond, haha. Love it!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen